Vastuullisten jyrsijätorjunnan kuluttajatuotteiden vastamyrkky on K1 -vitamiini  (11.10.2019)

342 on jyrsijäntorjunta-aine kuluttajakäyttöön.

”342”- ja Ratex-jyrsijäntorjuntatuotteet eivät sisällä alfakloraloosia.

Tukes on 10.10.2019 tiedottanut alfakloraloosimyrkytyksistä (96 kpl) lemmikkieläimillä Suomessa. Alfakloraloosi on tehoaineena jyrsijämyrkyissä, joita on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 alkaen. Jyrsijämyrkkyjä tulee aina käsitellä huolellisesti niin, että muut eläimet eivät pääse niihin käsiksi. Eläin voi altistua myrkylle myös välillisesti syömällä myrkyttyneen jyrsijän.

Haluamme tässä yhteydessä muistuttaa, että Berner Oy:n  ”342”- ja Ratex-jyrsijäntorjuntatuotteet eivät sisällä tehoaineena alfakloraloosia. ”342”- ja Ratex-jyrsijäntorjuntatuotteet sisältävät erilaisen vaikutusmekanismin omaavia antikoagulanttivalmisteita, joiden vasta-aineena toimii K1 -vitamiini.

Antikoagulantit vaikuttavat hitaammin (4-6 päivää), jolloin epäilytilanteissa on aikaa reagoida mahdolliseen myrkytykseen. Jos eläin on altistunut myrkylle, on ”342”- ja Ratex-tuotteiden sisältämille tehoaineille olemassa vastamyrkky, K1-vitamiini, jota saavat antaa terveydenhoitoalan tai eläinlääketieteen ammattilaiset.

Linkki Tukesin tiedotteeseen:

Lisätietoja:

Jussi Petäjä, Berner, tuoteryhmäpäällikkö, jussi.petaja @ berner.fi

Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea.